Varför?

Jag kliar mig i skallen och funderar. I flera år har jag faktiskt undrat….

Varför i hela fridens namn säljs schalottenlök alltid i typ storpack?

Oftast behövs det bara en kanske två möjligen tre schalottenlökar när man lagar mat. Det är dessutom inte jätteofta man har just schalottenlök i mat. Inte jag i alla fall så när väl kantarellsåsen eller vad det nu är jag lagat är klar så blir det ganska många små lökar över. De små raringarna håller visserligen väldigt länge men ändå. Jag vet inte hur många schalottenlökar jag fått slänga i mitt liv. Det är ett jäkla svinn. Faktiskt!!!

Så varför i hela fridens namn säljs inte dessa små lökar styckvis precis som alla andra lökar? Gul lök, röd lök, vitlök, silverlök mm?

Någon som vet?

20181003_172636.jpg

7 reaktioner på ”Varför?

    1. Ja så klart men jag tycker att den löksorten är lite speciell i smaken och inte riktigt passar i all mat. Men ska nog försöka använda den lite mer. Fast det retar mig i alla fall att man inte kan köpa schalottenlök styckvis, grr!

      Gilla

  1. Bra fundering. Tyvärr har jag inte en aning om varför det är så. Men du fick igång hövve på mig också! 🙂

    Gilla

  2. Det undrar jag med … här i Spanien, eller iallafall mina närmsta mataffärer kan du inte ens köpa någon lök eller potatis utan att de redan är färdig”nätade”. 🙂

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar