Liten lya blir lite större….

Kika in här vet ja. Dessa rader plitade jag ner för 2 år och 3 månader sedan. Vi var så pepp då. Vi hade precis skrivit kontrakt på en liten lya i Kortedala för att yngsta avkomman äntligen skulle få flyga ur boet. De små liven råkar behöva det förr eller senare. Bra att veta för er småbarnsföräldrar som tvivlar när era 2-åringar tokskriker sig igenom en hel natt för att hen fick chockrosa strumpor med lila prickar på sig i morse. Det kommer inte alltid vara så😜

Jag satte upp dottern på Boplats så fort hon hade åldern inne men att få en lya via Boplats tar tid. Tiiid kära vänner. Riktigt lång tid så jag är evigt tacksam att vi faktiskt hade möjligheten att kunna göra så här. Att vi kunde köpa en lya och hyra ut den till henne. Alla har inte den möjligheten. Vi är priviligerade. Fasen så priviligerade.

Med tiden har en flickvän tillkommit och under det senaste året har båda sötnosarna huserat i den där trivsamma lilla lyan. En helt perfekt första bostad speciellt om om man är själv. Fast är man två så blir det så småningom en smula trångbott vilket de unga tu känt av litegrann på sistone.

Ända sedan vi köpte lyan har tanken varit att det inte inte skulle vara för evigt. Det var en språngbräda ut i vuxenlivet men målet har hela tiden varit att hon så småningom ska lösa bostadsfrågan på egen hand och vet ni vad. Helt plötsligt fick hon alldeles nyligen ett par erbjudanden från Boplats. Tjoff så satt våra fina flickor på ett försthandskontrakt på en trea. Till råga på allt på samma gata som de bor på nu. Ja ni läser helt rätt. Den nya lyan ligger alltså på samma gata. Lustigt va? Vad är oddsen för det? Bra fiffigt ändå. Ingen ny adress att lära sig, lätt som en plätt att adressändra och så en spårvagnshållplats närmare till oss gamla päron, hehee:)

Mannen i mitt liv har varit där och målat i några dagar. Själv var jag där en sväng i dag och på lördag går nog flytten på riktigt. Då ska vi köra, kånka och bära. Jösses! Det blir nog ett bra träningspass. Jag älskar ”gratisträning” och roligt ska det också bli. Ja, för det är roligt att hjälpa sina barn om / när man kan. Vi älskar det. Älskade underbara jobbiga tokiga förgrymmade ongar!

I dag när jag kikade in i lyan blev jag dessutom på ett oerhört gott humör. Jag kände mig så glad för tjejernas skull när jag gick därifrån.

Jag tokgillade lägenheten med en gång. Den är precis som den lilla ettan en 50-talslya och jag föredrar alla dagar i veckan en äldre lägenhet framför en ny. Det gör vi båda två. Det är någonting visst med gammalt ändå. Det finns en känsla som jag tycker helt saknas i nyare byggnader. Den här nya ”gamla trean har en helt perfekt planlösning och jag älskar att alla gamla fönster, garderobsdörrar, hyllor och djupa fönsterbänkar är kvar. För att inte tala om den fina gamla stavparketten i vardagsrummet och burspråket eller vad man nu kallar ”utbuktningen vid fönstren i vardagsrummet. Jag gillar när det händer någonting i en bostad. Ja men att inte alla väggar är raka och tråkiga. Det ska vara lite oväntat och gärna en aning skevt här och var. Den här lyan stoltserar även med en liten fransk balkong. Det är visserligen inte alls samma sak som en balkong på riktigt men att bara kunna öppna en balkongdörr och sätta sig där i solen eller hänga ut sängkläderna kan vara guld värt. Det är dessutom en gavellägenhet vilket gör att den känns väldigt kändes ljus och fin.

Såååå härlig känsla. Vi är så glada för dotterns och flickvännens skull. Det är knappt vi kan bärga oss tills vi får komma dit på middag. Först ska vi bara sälja vår lilla etta och i dag har vi varit hos mäklaren. Anita heter hon och det var just Anita som vi köpte av för två år sedan. Känns bra så nu blir det fokus på försäljning. Nu jäklar vill vi ha stål!!!!!

Önska oss gärna lycka till. TACK!

wp-1583360267061.jpg

wp-1583355026629.jpg

Tyvärr vet vi redan nu att det förmodligen inte blir någon vinst. Vi köpte till ett överpris vilket vi hela tiden varit medvetna om men skit i det. Lägenheten har fyllt sin funktion och vi kommer inte att bli fattiga. Det känns dessutom ofantligt bra att sälja en lägenhet som vi kan stå för. Vi kan båda två varmt rekommendera både lyan och området. Vi har hela tiden haft en go känsla kring den här lägenheten och dess närområde. Näst efter landshövdingehus och bonnstil så gillar vi 50-tal och funkis. Skulle vi vara tvungna att bo i en etta hade vi flyttat in på stört.

Summan av kardemumman blir alltså att gammal är äldst ( bäst ). I alla fall när det kommer till byggnader. Fast nu var det inte det som dessa rader egentligen handlade om. Kanske att jag spårade lite men vad gör väl det.

God kväll!

En reaktion på ”Liten lya blir lite större….

Lämna en kommentar