Kysk och ren var det här ja….

I dag skriver vi den 25 november i almanackan och jag har namnsdag. Det är ingenting som vi i min familj varken min ursprungsfamilj eller min nuvarande någonsin har firat. En tämligen betydelselös dag men ändå lite kul att läsa lite fakta och kuriosa om namnet som jag nu burit i hela 47 år. Egentligen har mitt namn inte någon namnsdag eller namnet har det men inte med min stavning. De flesta stavar Katarina eller möjligen Catarina. I min kalender står det således att dagens namsdagsbarn är Katarina och Katja men uttalet är ändå samma oavsett stavning så jag har faktiskt namnsdag i dag.

Det finns tydligen 9 592 kvinnliga varelser som bär namnet men det är bara 4 743 av oss som har det som tilltalsnamn. Jag har alltid känt att mitt namn varit lite fel för min årgång. De flesta Catharinor som jag stött på genom åren har varit några år äldre och mycket riktigt. Snittåldern för en Catharina i vårt avlånga land är 53, 4 år.

Namnet kommer från grekiskan och betyder ungefär kysk/ ren och jag tar mig för pannan. Kysk kan vara det sista jag är 🙂

Annan rolig kuriosa som står att läsa är vad Catharina blir på rövarspråket och baklänges. Åååh, jag älskade att prata på rövarspråket en period när jag var liten. Det kändes lite hemligt och mystiskt så där. Cocatothoharorinona Jojononsosbobororgog var det här.

Baklänges heter jag Anirahtac och det var lite roligt att det stod på en av namnsidorna för det fick mina tankar att genast vandra många år bakåt i tiden. Närmare bestämt till när jag var en fjortis och hade en bästis som hette Madelene eller Madde som hon likt de flesta Madelene kallades för. Det var under en tokig period när vi hade galet fula hockeyfrippor båda två och trasiga jeans som vi skrivit massa blaj på med spritpennor. Under den perioden roade vi oss också med att benämna oss med våra namn baklänges, hahaa 🙂 Hade helt glömt bort det så det var lite roligt att bli påmind om nu som 47-barrare.

Det var det om dagen, mitt namn och mig.

Kan inte låta bli att runda av med den här bilden. En av mina otaliga toaselfies ni vet. Tagen någonstans i nollåtteland i början av oktober. Kysk och ren/ pryd var det här ja. Nu har ordet kysk visserligen inte särskilt mycket med toabesök eller neddragna nylonisar att göra men känslan är ändå att är man kysk är man också lite pryd och det är nog det sista jag är.

Fiiin onsdag!

( Och en fråga till dig min mor. Varför just Catharina? Var det bara ett namn ni råkade gilla eller fanns det någon särskild anledning? )

Källor:

www.namn.nu

www.dagensnamn.se

www.svenskaakademien.se

En reaktion på ”Kysk och ren var det här ja….

  1. Ingen anledning alls, vi tyckte att namnet var fint… och det tycker jag fortfarande❤❤❤ och din stavning är också snyggast❤❤❤ puss pusd

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar