Det hårda livet som plantkäkare :)

Visst sjutton blir en undernärd eller får åtminstone ett flertal brister av både det ena och det andra som plantkäkare? Ja men för tusan. Inte går det att leva på sådan underlig näringsfattig kost heller. Det är väl klart som korvspad. ( Obs, ironi i överflöd 🙂 )

Förra veckan var vi på Carlanderska och tog blodprover för att helt sonika kolla läget på våra gamla kroppar. Jag mår utmärkt och hade egentligen ingen som helst anledning att kolla upp någonting. Dock har jag länge tänkt att det skulle vara intressant att göra en liten koll just med tanke på att jag är en sådan där plantkäkare. Inte för att jag själv har några betänkligheter kring att inte äta djursubstanser men jag får emellanåt försvara mitt val på olika sätt. Folk tror både det ena och det andra. Det finns människor som envist hävdar att det absolut inte går att få i sig tillräckligt med proteiner, mineraler och vitaminer utan att käka animaliskt. Tji på er för det går visst det!

Jag äter alltså inga animalier, ägg eller mejeriprodukter. Inte heller planerar jag min kost ens det allra lilla minsta Jag tänker aldrig på att äta några särskilda livsmedel just för att få i mig vissa ämnen och vitaminer. Jag äter helt sonika det jag vill och som jag är sugen på. Sen råkar jag i och för sig älska en hel del nyttigheter så som frukt, bär, nötter, bönor mm vilket väl så klart är en fördel. Bra mycket bättre än att älska bullar, godis, flottiga burgare, läsk och sånt i alla fall.

Det ska också sägas att jag inte äter några kosttillskott. Ett tag käkade jag lite extra B12 men det var ett tag sedan nu. För närvarande tar jag ibland en vitamintablett men jag slarvar rejält och glömmer den allt som oftast.

Det ska erkännas att jag ändå nojjade lite innan provsvaren kom. Jag hann inbilla mig att jag var minst döende med brist på både det ena och det andra. Skönt att det inte var så. Då kan en bli så här glad att en gör tummen upp för sig själv hemma i tv-soffan.

Fortsatt trevlig kväll på er vare sig ni äter sånt som en gång sprungit omkring eller ej.

Lämna en kommentar