Ännu inget bottennapp.

Ni har väl inte glömt bort Projekt Jävligt gott. För er som inte vet så går det ut på att jag ska laga mig igenom varenda liten maträtt i kokboken Klassiska rätter på veganskt vis. Den är skriven av Gustav Johansson som väl vid det här laget närmast är att likna vid Sveriges vegoguru nummer ett. Han driver bland annat bloggen Jävligt gott. Därav namnet på mitt eminenta lilla matlagningsprojekt.

Vid det här laget har jag hunnit med ganska många rätter även om det går tämligen långsamt. Jag har inte riktigt koll men jag har säkert hunnit med sisådär 12, 13 kanske 15 rätter och vet ni vad som förvånar mig? Jag har nog dryftat detta tidigare men ändå. Det som förvånar mig är jag hittills inte stött på ett enda bottennapp. Inte ens ett enda! Hur är det möjligt? Lagar han bara gokrubb den snubben eller? I princip allt jag har lagat ur boken har nämligen varit gott. I alla fall mer eller mindre gott. Ingenting har varit äckligt. De flesta rätterna har till och med varit så goda att matorgasmerna har duggat tätt. Jag undrar när rätten som vi inte kommer gilla eller rent av avsky dyker upp. När kommer vi slänga skiten och dra ner till kvartershaket och klämma en pizza istället. Kommer det hända eller kommer verkligen allting i hela boken vara gott. Spänningen är olidlig hörrni 🙂

I går var det hur som helst dags att kavla upp ärmarna och laga ytterligare en ”projekträtt”

Så vi begav oss glatt ner till kvartersbutiken för att botanisera bland hyllorna. Salladslök, ingefära och vetenudlar stod på inköpslistan. Resten av ingredienserna till gårdagens vietnamesiska dandan-nudlar som stod på menyn hade vi redan hemma. Ni som har boken hittar receptet på sidan 68. Har ni inte den men ändå blir sugna så tror jag att detta är samma recept.

Väl hemma från butiken langade jag fram alla ingredienserna på diskbänken. Så fint att få en liten överblick innan man sätter i gång och yr omkring i köket

Woops, jag glömde visst en av de viktigaste ingredienserna när jag knäppte bilden. Nämligen sichuanpepparn. Rätt viktigt i en rätt från Sichuanprovinsen i Kina ändå 🙂 Brukar ni använda den sortens peppar? Om inte så kan jag starkt rekommendera den. En galet god krydda i det asiatiska köket.

Flaskan med olivolja är en chiliolja. I receptet står det kinesisk chiliolja men här freestylade jag lite och tog helt enkelt den jag hade hemma. Jag trodde inte heller att jag hade sesamolja så jag tog en vanlig olja och sesamfrön. I dag såg jag att jag hade en stor flaska sesamolja på köksbänken. Ungefär mitt framför ögonen på mig och ändå missade jag den. Jaja, så kan det gå.

wp-1674410640258

Jag missade helt att fota när maten väl låg på tallriken. Jag är i och för sig inte så bra på att fota mat på tallrik så kanske lika bra det. Så ni får istället två bilder på den här delikata rätten när den fortfarande låg pannan.

Till serveringen adderade jag även strimlad sojastekt vitkål. Riktigt gott. Både kålen och den här rätten. Jag kommer definitivt laga den igen. Möjligen med lite mer färs i men i övrigt behövs inga förändringar. Vi åt, njöt och sköljde ner maten med hembubblat vatten. I bakgrunden sprakade det från kakelugnen och på bordet fladdrade lågorna från stearinljusen. Mysigt va?

I vanlig ordning blev det mat över så det blev finlunch för både mig och mannen i dag. Mums!

Jag tackar som så många gånger förr Gustav för inspirationen och mig själv för kockandet. Nu ska jag stänga ner min laptop och frossa i Guldbaggegalan. Älskar den galan.

God afton.

wp-1674410640282

Lämna en kommentar