Mat eller föda.

Det finns mat och så finns det föda. Mat är gott. Att äta riktigt god mat är bland det bästa som finns i livet. Ja men ni vet när det är så där gott att man utstöter fåniga ljud som mmm, åååh och aaah samtidigt som matorgasmerna avlöser varandra. Då snackar vi banne mig mat.

Föda däremot är någonting som man blir mätt av helt utan njutning. Jag brukar även kalla det för nödfallsmat. Ibland är man ju akut hungrig och bara måste ha någonting att äta och det på stört. Det är lite extra viktigt för mig eller kanske egentligen för min man. Jag har nämligen en tendens att bli rätt grinig när jag är hungrig vilket kan bli lite jobbigt för min stackars snubbe.

Vad är mat och vad är föda då? Tja, det är förstås en definitionsfråga. Det beror på vem man frågar. Om man frågar mig så är tex pasta alltid mat. Inte ens en tallrik med bara pasta utan någonting mer är föda.

Mat från till exempel Mc Donalds, Burger King eller Max däremot är föda. Jag äter nästan aldrig sådan mat. Det har nog aldrig hänt att jag blivit ens lite sugen på en burgare eller liknande från något snabbmatshak. Inte vad jag kan minnas i alla fall. Möjligen hände det någon gång när jag var liten och gillade Donkens cheeseburgare. För ungefär hundra år sedan med andra ord.

Nu i vuxen ålder äter jag möjligen sådant om det blir kris, tex när vi ute på vägarna och rattar omkring. Det har till exempel hänt att jag fått slänga i mig en burgare på väg till vårt lilla paradis i norr. Det händer inte ofta men de få gånger det har hänt så har det aldrig varit särskilt gott. Det har rätt och slätt varit föda enbart för att stilla en djävulsk hunger. Så jag försöker undvika sådan mat. Så jädra trist att käka halvdan mat när man istället kan äta någonting gott.

Min kära snubbe däremot definierar inte snabbmat som föda. Han älskar på riktigt snabbmat. Han älskar och då menar jag verkligen älskar big mac och chicken mc nuggets. Han kan till och med längta efter att få sätta tänderna i en riktigt svulstig big mac. Helt obegripligt för mig. Han är bra konstig han 🙂

Så här glad blev han till exempel när han hittade Mc Donalds i San Juan för några veckor sedan. Sällan har jag skådat en lyckligare man. Vi var just då på väg till vårt lilla hotell efter några göddiga timmar på stranden. Det tog ungefär 30 min att promenera mellan kvarteren där vi bodde och stranden men jag köpte ingen mat trots att jag var hungrig. Jag stod ut tills vi kom till andra kvarter där jag kunde äta någonting gott istället. Mycket nöjd med det beslutet.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Tja, inte vet jag. Detta var helt enkelt vad som kom ut ur skallen och ner på pränt i dag. Jag skulle väl kunna sammanfatta det med den välkända frasen om att smaken är som baken. Delad med andra ord eller som röven. Den är klöven.

Nu blir det soffhäng här i drömlyan i störtsköna Bagis. Vi är lite trötta och småsega och har inte gjort många knop i dag. Så skönt med sådana dagar ibland. Vi tänkte börja kika på miniserien Händelser vid vatten alldeles strax. Återstår att se om det blir hiss eller diss på den.

God kväll.

2 reaktioner på ”Mat eller föda.

  1. Jag håller med dig, längtar aldrig efter sån mat. Kanske lite pommes på sin höjd. Familjen kan lätt äta där minst en gång i månaden och emellanåt gör jag det med. Hellre en hamburgare på ett gatukök i så fall. Mat ska vara gott 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Håller med dig om gatuköksmat. Inget jag längtar efter heller men föredrar det helt klart framför Donken och liknande. Mat ska vara gott som sagt😁

      Gilla

Lämna en kommentar