Torra hårda gamla bullar till efterrätt.

Från dansk deckare till krubb alltså. Jojo, här är det tvära kast ibland.

I går serverades nämligen trerätters här i norr och det blev så förbannat gott att jag bara måste skriva några rader och i vanlig ordning visa er några lagom halvtaskiga foton på allt vi smaskade i oss.

Först måste jag slå ett slag för efterrätten. Jag tror banne mig att jag komponerade en alldeles egen efterrätt i går och det av något som jag annars hade slängt. Jag gjorde ju snabbkanelbullar av färdig pizzadeg i måndags som ni kanske minns. Det blev några bullar över som i går var tämligen stenhårda torra och trista där de låg i sin lilla påse på köksbänken. Då fick jag den briljanta idén att försöka göra en liten efterrätt istället för att slänga dem.

Så jag slängde helt sonika ner de gamla hårda bullarna i matberedaren i stället för komposten och mixade dem till en deg/ röra. Tillsatte även några små duttar ifraiche och kanske något mer som jag har glömt. Sen slevade jag över degklumpen i en ugnsfast form, plattade till den lite fint och gräddade i ugnen tills den fick lite färg. Sen vispade jag grädde ( vegansk såklart ) som jag spetsade med lite rom. Serverade oss sedan varsin nygräddad kaka, paj eller vad man nu ska kalla den här efterrätten ihop med romgrädden. Toppade sedan med lite bär och riven choklad med smak av salty caramel. Jäklar i min lilla låda så gott det blev! Kan vara en av de godaste efterrätter någonsin. Det blev så gott att jag nog måste göra fler såna där snabbbullar och låta dem bli lite hårda och gamla bara för att kunna göra den här ljuvliga efterrätten igen. Jag är f-n ett geni i köket ( Obs! Sjukt mycket ironi här nu )

Mums med gamla torra hårda bullar i ny tappning.

Fast innan vi avnjöt dessa små läckerbitar åt vi så klart både förrätt och huvudrätt. Två favoriter i repris för oss. Nämligen rårakor och helstekt blomkål i ugn men vi börjar med rårakorna.

Jag stekte två små rårakor var åt oss som jag serverade med lite ifraiche, rödlök, tångrom och dill på toppen. Alltid lika galet gott med rårakor. Oftast brukar jag servera dem med vegansk skagenröra alternativt svampröra men nu blev det alltså den här enkla lilla varianten och det blev minst lika gott. Mums!

Blomkålen smorde jag in med lite smör utan smör, olivolja och grönsaksfond. Skar lite här och där med en kniv i huvudet för att riktigt få in allt det gottiga ända in. Sen fick det ligga till sig i ugnen i säkert 1,5 timma. Jag hade även lite salt och peppar på toppen och stänkte med jämna mellanrum lite mer olivolja på blomkålshuvudet. Mot slutet strödde jag även lite riven parmesan utan parmesan på toppen. Mums fillibabba!

Sedan kokade jag svart ris till vilket vi båda är väldigt förtjusta i. Svart ris smakar helt annorlunda än vitt ris. Det är mer smakrikt och har en lite nötig och mustig ton. Det är så himla gott! Jag gjorde också en svampsås bland annat på trattisar och ostronskivling som jag serverade till blomkålen och riset. För sakens skull blev det även lite grönt på tallriken. Det kanske inte ser så gott ut men det var verkligen jättegott. En klar tiopoängare om kocken själv får bestämma 🙂

Alla tre rätterna var förresten så goda att vi nästan dregglade båda två och utstötte små märkliga läten titt som tätt av ren och skär njutning. Det finns föda och så finns det mat och det här var banne mig mat i världsklass. Nu överdriver jag så klart en aning men ändå. Det här gjorde jag f-n bra. Så det så!

Tänk att blomkål i ugn kan bli så himmelskt gott. Mer blomkål åt folket säger jag.

Jösses Amalia en sån kväll det blev. Inte bara maten var magiskt god. Vi hade också så himla trevligt och roligt. Efter maten gick vi ut på vår lilla veranda och gjorde upp eld. Sedan satt vi där i några timmar och pratade, skrattade och njöt av livet framför den sprakande lilla elden.

Tur att jag inte ska hoppa i den tajta lilla svarta idag för då hade nog inte magen fått plats efter gårdagens och alla andra dagars svullande här till fjälls. Fast det får det väl vara värt. Vi är ju för tusan på semester och då ska man njuta extra allt. Jag får helt enkelt ta itu med volangerna när jag kommer hem till stan igen. Det är en värdslig sak ändå.

2 reaktioner på ”Torra hårda gamla bullar till efterrätt.

    1. Du smickrar mig min inre ”amatörkockinna” 😉 Jagg tackar ödmjukast och blir alltid så glad över ditt ”matberöm” Jag har som du vet tänkt tanken men så tycker jag det verkar lite jobbigt och tidskrävande med flera konton. Har ju även en tanke om att kanske skapa ett konto för Peggy Peugot nu när vi snart ska börja renovera henne. Så vi får se om det kanske till och med blir tre konton framöver. Slut på övrigt liv 😀

      Gilla

Lämna en kommentar