En boknörds bekännelser.

Jag är som ni vet inget direkt fan av shopping. Det är så trist att klockorna stannar som min kära snubbe brukar säga. Fast det finns förstås vissa undantag. Jag tröttnar aldrig på att köpa böcker. Så det ägnar jag mig åt ganska ofta faktiskt. Jag handlar både på nätet och i butik. Vi har en bokhandel nere vid torget där jag titt som tätt slinker in på väg hem från jobbet. Då kan det hända att det följer med en liten bok eller tre hem. Fast ibland strosar jag faktiskt bara omkring bland hyllorna och läser på baksidor utan att köpa någon bok.

Det bästa är förstås att hitta en sån där gammal charmig bokhandel. En sån som inte har någon koppling till någon av de stora kända kedjorna. När vi var på visit i nollåtteland närmare bestämt på Söder för två år sen så hittade jag världens mysigaste bokhandel. Den var just en sån där gammal, charmig och genuin liten butik. Jag blev helt störtförälskad så den butiken kommer jag definitivt att återvända till nästa gång vi besöker vår vackra huvudstad.

Fast allt det här vet ni så klart redan. Jag tror dessutom att jag skrev om bokhandeln på Söder redan då när vi var där. Jaja, tant är lite tjatig ibland.

I veckan shoppade jag loss på nätet istället för i butik. Jag köpte dels några målarböcker och lite annat till våra barnbarn men också Lydia Sandgrens omtalade bok Samlade verk. Jag lyssnade på hennes sommarprat för ett tag sen och fattade direkt tycke för henne. Jag gillade tjejen från Hyssna som gick och kammade hem Augustpriset med den här boken. Det ska bli mig ett sant nöje att ta mig an den den.

Hiss eller diss? Den som lever får se. Jag ber att få återkomma i frågan.

En reaktion på ”En boknörds bekännelser.

Lämna en kommentar