Kollagen.

Egentligen hade jag några rader om Slakthuset saturdays och de inköp jag gjorde där i går i min skalle. Men så satte jag mig vid datorn och plötsligt började fingrarna liksom av sig själv skriva om kollagen istället. Hoppsan så det kan gå.

Ingen har väl undgått hypen med kollagen på senare år. Överallt pratas det kollagen och det är en strid ström av kändisar som titt som tätt gör reklam för någon sorts kollagen. Själva kollagenet är ett fiberprotein och en viktig byggsten i våra kroppar. Det brukar ibland liknas vid lim då det liksom håller ihop allt. Det ger stadga, elasticitet och struktur i våra vävnader. Så mycket som 70% av din hud och en tredjedel av allt protein i din kropp består av kollagen men som med så mycket annat så avtar produktionen med åren. Vi blir stelare, får rynkor, poröst hår och sämre naglar mm.

På Forever där jag delvis jobbar är kollagenet stekhett. Vi har ett marint kollagen i vårt sortiment som säljer som smör i solsken. I alla år har vår dryck av Aloe vera varit storsäljaren. Ingen annan produkt har någonsin varit ens i närheten att gå om förrän kollagenet kom. Det finns animaliskt och så finns det marint vilket är det vi har i vårt sortiment. Jag äter som ni vet vara veganskt och av den anledningen har kollagenet aldrig varit aktuellt för mig. Varken att prova eller att sälja. Eller så här. Jag säljer det så klart till den som vill köpa men det är ingen produkt som jag promotar eller går in för att aktivt jobba med. Dumt tycker nog många då det är en produkt som är stommen i många av mina kollegors försäljning. För närvarande har jag faktiskt en låda hemma pga en felbeställning. Så den får jag väl försöka sälja av men annars är det inget jag vill aktivt sälja. Jag försöker mestadels promota våra veganska produkter istället. Det känns helt enkelt bäst i hjärtat.

Mina kollegor däremot är som sagt helt sålda på kollagen. I princip alla som provat älskar det märker och ser stora förändringar. De får bland annat bättre naglar, mera lyster i håret, glow i hyn och bättre rörlighet. Ja det är nästan ingen ände på alla positiva effekter.

Så det är helt klart lite frustrerande att inte kunna testa. Jag kan så klart testa rent praktiskt men på riktigt så skulle jag inte ens kunna få i mig ens en sån där shot när jag vet att den innehåller substanser från plågade stackars djur.

För några veckor sedan skickade dock min kompis Evelina en länk till mig med ett helt vegansk kollagen. Jag blev självklart sjukt sugen på att testa och klickade direkt hem en burk. Jag vet inte riktigt hur man framställer veganskt kollagen men för den som är nyfiken hittar ni all info här.

I onsdags alltså den 24 april började jag med kollagenet. Det är i pulverform och det är 2 tsk utrört i vatten en gång per dag som gäller. Smakar riktigt gott och fräscht. Så nu ska det bli galet spännande att se om jag kommer märka någon skillnad. Kommer jag bli lika kollagenfrälst som alla andra eller blir det en diss? Ja, den som lever får se. Lovar att återkomma i frågan.

Med dessa ord önskar jag er en fortsatt fin söndag. En pw står på min agenda om en liten stund. Det är tydligen varmt ute i dag så då gäller det att passa på. Fy tusan så kallt det varit på sistone.

Lämna en kommentar