Soppan som blev en gryta!

Nu ska det handla om mat igen. Så kanske blir du hungrig även denna eminenta kväll kära gamla kollega där ute i förorten ( du vet vem du är 🙂 )

Det är så förbaskat roligt att skriva om mina små äventyr i köket att jag liksom inte kan låta bli. Att laga mat och att äta mat är ändå en tämligen viktig del av livet. Äta bör man annars dör man. Äter gör man ändå dör man. Dock måste vi hur som helst äta så länge vi lever.

I dag fick jag ett sjukt sug efter linssoppa. Det var så att jag nästan kunde förnimma känslan av smaken. Det var så att det riktigt vattnade sig i munnen och jag började nästan dreggla här i soffan.

Så linssoppa fick det bli fast tji fick jag. Soppan blev nämligen till en gryta då det blev lite knasigt med fördelningen mellan linser och vätska. Fast vad tusan gjorde väl det. Jag hade massor av godsaker i så som lök, ingefära gurkmeja spiskummin, egenodlade tomater, grönsaksfond, vitlök och massor av annat gott. Smakfullt som sjutton blev det.

Vi hade lite ”rostebröd” i frysen så jag passade på att kirra lite vitlöksbröd också. Jag blandade ihop olivolja, ramslöksolja, vitlök och timjan som jag penslade bröden med och toppade sedan med lite riven ost utan ost. Sedan in i ugnen en liten stund. Serverade sedan soppgrytan ihop med brödet, lite flingsalt och en klick ifraiche smaksatt med paprika & chilli.

Ja jösses! Då fick våra smaklökar sitt även denna kväll och givetvis måste jag dela med mig av vår lilla finmiddag. Först knäppte jag detta foto och insåg då att själva ”soppgrytan” faktiskt inte ens syntes, hahaa 😀 Om jag är blond? Ja åtminstone en fejkad sådan.

Så då knäppte jag istället denna lagom halvtaskiga bild. Kanske inget att bli tokhungrig av men här syns ändå den jäkla lilla grytan som egentligen var tänkt att bli en soppa. Alltid något och ibland får en glad för det lilla. !

wp-1629907302690.jpg

Vad har ni själva ätit till middag idag? Jag vet att ni är få som brukar kommentera här inne ( så evigt tacksam för er ) men om jag ber riktigt snällt så kanske kan någon mer kan tänka sig att skriva en liten rad eller två. Jag niger & bockar och tackar ödmjukast på förhand.

God kväll!

7 reaktioner på ”Soppan som blev en gryta!

  1. Haha, jag känner mig träffad 😀. Jag är inget fan av linsgryta så nu blev jag inte så hungrig. Vi äter wraps med grillad kyckling förutom E som äter sushi. Ingen mat för dig alltså 🤪

    Gillad av 2 personer

    1. Hahaa, du har bara inte ätit min linsgryta än😜 Älskar faktiskt sushi fast utan fisk då och en kycklinggryta utan kyckling är inte fel det heller😜😁😊

      Gilla

      1. Sant, jag kanske inte har ätit den perfekta grytan än :-). Det var en jättegod gryta med färsk basilika och färska tomater i, lite italienskt.

        Gillad av 1 person

  2. Det blev smörstekt torskrygg, potatismos, broccoli samt ärtor. Det var jättegott😋 Men soppor är också smaskigt. Jag lagar ofta olika vegetariska soppor

    Gillad av 1 person

    1. Ja soppa är så gott ibland. Fast nu blev det ju en gryta av min soppa förstås;) Jäkligt god dock. Fisken hade jag nog gillat en gång i tiden även om den inte riktigt lockar mig längre.

      Gilla

  3. ÄÄÄlskar Linsgryta! en gryta med bla grönkål till lunch. Får nog bli ngt nyttigty, har några uberjobbiga semesterkg att bli av med, och det går segare än vanligt. Kan det vara åldern , grrr!

    Gillad av 1 person

  4. Ja men så jäkla gott. Har haft rester i flera dagar nu so jag går och smaskar på. Gillar den till och med kall. Mums! Efter 40 blev det lurigt att hålla vikten tycker jag. Så åldern spelar oss helt klart ett spratt ibland, suck!

    Gilla

Lämna en kommentar