Den sedvanliga…..

Ett nytt år är i faggorna vilket innebär att det har blivit dags för den sedvanliga årslistan. Håll i hatten och häng med gott folk.

1.Gjorde du något som du aldrig har gjort förut? Nu var jag på väg att skriva flög helikopter men det är inte sant. Jag har faktiskt flugit en gång tidigare när jag var liten. Dock flög jag i år för första gången i vuxen ålder och då i Grand Canyon. Det var också första gången jag var i Grand Canyon och det var magiskt. Sen firade vi också vår första bröllopsdag den 10 februari. Det kändes bra och att vara gift är bra fint ändå. Jag gillar det.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag ger aldrig nyårslöften. Tycker det är urlöjligt med nyårslöften. Vill jag göra någon förändring så gör jag den oavsett tid på året. Så det så!

3. Fick någon du känner barn? Ja, en av mina bästa vänners dotter fick en liten flicka i juni. Tjejen som fick flickan har funnits i mitt liv allt sedan hon var en liten plutta på strax över året. Både hon, hennes syster och hela den familjen har en mycket speciell plats i mitt/ vår familjs hjärta. Jag brukar kalla dem för vår extended family. Så fint att nu få följa även denna lilla skrutta med det vackra namnet Hilda genom livet.

4. Dog någon som stod dig nära? Inte någon som stod mig riktigt nära men i vår bekantskapskrets var det tyvärr två fina människor som vandrade vidare. En väns make och ett par vänners dotter. Jag får ont i hjärtat bara jag tänker på dem och deras närmaste. Det verkligen att försöka leva i nuet för man vet aldrig hur länge man får vara här på jorden.

5. Vilka länder besökte du?

USA och endast USA men det var inte så illa pinkat då vi hann med både New York, Fairfield, Old Saybrook, Venice Beach, Hollywood, Las Vegas och lite annat smått och gott. Det var en magisk roadtrip på nästan tre veckor. Den innehöll precis allt. Härligt släkthäng, ljuvligt beachliv, kulturellt stadsliv, underbara naturupplevelser och vilt festande. ( Woops, kom på nu så här morgonen efter att jag har varit i Danmark också. Vi hade ju några ljuvliga dagar i Köpenhamn i somras. Så jag ljög om endast USA. Sorry 😜 )

6. Är det något du saknade 2019 som du önskar dig 2020? Mer tid eller egentligen att få styra mer över min tid. Fast mer tid vore inte så dumt det heller förstås. Jag känner mig ofta otillräcklig. Det är svårt att hinna med alla man tycker om och allt man vill göra. Så några extra dagar i veckan vore inte så dumt.

7. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått? Oj, det har hänt så många fantastiska saker men för att nämna en liten grej som kanske kan tyckas banal men som är stort i en simpel vegan wannabies liv ändå. Jag är som ni vet en sucker för ost. Jag letar ständigt efter de perfekta alternativen till att så småningom kunna sluta helt med ost. På årets Vegovision smakade jag den godaste veganska parmesanosten i hela mitt liv. Den är av märket Gondino och görs för hand på kikärtor nere i Italien. Det är den enda veganska parmesanosten som verkligen håller måttet. Alla andra kan slänga sig i väggen. Jag blev så glad så glad när Happy Vegan här i stan äntligen tog in den här osten i våras. Alldeles nyligen har även Vegofika här i kvarteren börjat sälja Casheurys veganska dessertostar och jag svävar nästan på moln. Nu är det bara hårdosten kvar. Den där jäkla vällagrade Herrgårdsosten som är god att ta sig en skiva eller åtta av. Möjligen behöver jag lära mig göra egen mögelost utan ost också. De två sorter vi hittills har smakat från Casheury har visserligen varit supergoda men något för milda för vår smak. Tyvärr tar ostarna slut fortare än man hinner blinka så ingen vegansk mögelost över jul tyvärr.

8. Vilket var ditt största misstag? Tja, säg det. Inte sjutton vet jag.

9. Skedde några förändringar i ditt boende. Inte i hur vi bor men vi köpte ett badkar i våras som dessvärre står på vinden. Vi ska ta tag i det efter jul och nyår har vi bestämt och oj vad jag längtar. Badabstinensen är svår nu efter ett och ett halvt år utan, suck……

10. Vad spenderade du mest pengar på? Oj, ingen aning men förmodligen mat, dryck och resor. Absolut inte kläder i alla fall. Sådan konsumtion är inte riktigt min kopp te. Jag hatar´t!

11. Vad gjorde dig riktigt glad? Massor av saker men våra barnbarn och min man gör mig ofta väldigt glad. Ja, hela min familj gör mig ofta glad ( även om de också gör mig smått galen ibland 🙂 Att resa gör mig också glad och rest har vi gjort detta året.

12. Har du varit sjuk eller skadat dig? Nej, inte på något allvarligt vis mer än sedvanliga baciller, några migränattacker och lite magbesvär mellan varven.

13. Mådde du bättre eller sämre under 2019 än vad du gjort tidigare år? Same same but different skulle jag tro. I bland mår jag alldeles strålande och ibland är livet lite småjobbigt. Så där som livet är för de flesta tänker jag.

14. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på? Alltid barnbarnen. De små gullungarna längtar jag alltid efter. Det är så roligt att se dem utvecklas och att få spendera tid med dem. Jag förstår verkligen varför barnbarn kallas för livets efterrätt. Jädrigt tidig efterrätt i vårt liv bara 🙂

15. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på? Jobb eftersom min ambition så småningom är att kunna jobba mindre. Främst för att kunna göra det jag drömmer om. Att få styra mer över min egen tid. Men var sak har sin tid som man säger….

16. Hur var din julafton? Ja, säg det då den ännu inte varit men jag tror och hoppas att den blir fantastisk. Så extra roligt med jul nu igen sedan barnbarnen kom. Det är ändå småbarn som gör att julen får det där lilla extra skimret över sig.

17. Vilket program har varit det bästa på tv? Hmm, Vår tid är en fantastisk serie som jag har älskat att följa.

18. Vilken var den bästa boken du läst under året? Har läst så många så jag minns inte men en som överraskade mig var Camilla Läckbergs senaste, En bur av guld. Aldrig gillat hennes böcker men den här gillade jag. Den var tokbra!

19. Önskade du dig något som du fick? God vegansk ost och säkert en jäkla massa annat som jag inte kommer på just nu.

20. Önskade du dig något som du inte fick? Tja, det är väl möjligen det här med mer tid då.

21. Vad gjorde du på din födelsedag? Då lockade jag håret, kletade på lite rött på läpparna och klädde mig i 20-talsoutfit. Sen åt vi mexikansk hämtmat och gick på Gatsbygalej med goda vänner.

22. Vem saknade du? Ingen särskild egentligen men visst finns det människor både i det här livet och på andra sidan som jag tänker på och saknar titt som tätt. Ingen nämnd och ingen glömd.

23. Vilken var din bästa månad? Svårt för det var många månader som var bra men sep/ oktober då vi gjorde vår resa genom USA gick knappast av för hackor.

24. Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre? Förmodligen. Man kan väl oftast göra åtminstone lite bättre.

25. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här? Inte vet jag eller jo förresten. I maj anländer ett nytt litet barnbarn till familjen. Det ska bli fint som tusan att få bli mormor igen.

Det var det om 2019. Den som lever får se hur 2020 blir. ……

Lämna en kommentar